lunedì 20 giugno 2011

Gelatina di salvia, czyli galaretka jablkowa z szalwia


Galaretki z owocow w kuchni polskiej sa znane od dawien, dawna. Najczesciej robi sie je z owocow posiadajacych duzo pektyn: jablek, porzeczek, agrestu. Ja czasem je robilam, bo w przydomowym ogrodku rodzicow rosla i jablonka, i porzeczki: biale, czerwone a nawet czarne. :-))) Agrest tez byl.
W mojej terazniejszej lodowce paletaly sie podwiedniete jablka. Zolte golden i niezidentyfikowane czerwone. Ciast chwilowo nie pieke totez od razu pomyslalam o zrobieniu galaretki. Mialam bujna rosline szalwii na balkonie i od razu przypomnial mi sie przepis na galaretke z szalwia, ktora widzialam na wspomnianym przeze mnie, blogu La Mercante di Spezie.

potrzebujemy:
1 kg jablek
25 - 30 g lisci szalwii
1 l wody

Jablka myjemy, kroimy na czastki i odcinamy ewntualnie zepsute czesci i ogonek. Skorke i gniazda nasienne zostawiamy. Pluczemy szalwie. Do garnka wkladamy jablka, szalwie i zalewamy calosc woda. Gotujemy przez 30 minut.
Nastepnie wykladamy sito lub durszlak gaza i odcedzamy jablka. Nie odciskamy niczego. Do galaretki dajemy tylko przefiltrowany sok, ktory sciekl bez odciskania.


teraz bedzie nam potrzebne:
na kazde 100 ml soku 100 g cukru
125 ml  soku z cytryny (sok z okolo 3 cytryn)
20 - 30 listkow szalwii

Odmierzamy sok i wlewamy go do garnka. Dodajemy cukier i sok z cytryny. Doprowadzamy do zagotowania. Ewentualnie szumujemy. Dodajemy pociete na cienkie paseczki listki szalwii. Gotujemy okolo 20 - 30 minut. Kropla galaretki wylana na zimny talerzyk ma zaczynac krzepnac. Ostudzona galaretka ma miec konsystencje miodu.


Wlewamy goraca galeretke do wyparzonych sloiczkow. Zakrecamy i odwracamy sloiczki na pol godziny. Mozemy je rowniez zapasteryzowac jesli nie jestesmy pewni, ze sie zamknely.

Podajemy np. z dojrzalymi serami, miesem. Mozemy galaretke stosowac i do deserow.

8 commenti:

  1. Ciekawy pomysł :)W sumie to nigdy nie robiłam takiej galaretki ale pomysł o dodaniu szałwii bardzo mi się podoba :)

    RispondiElimina
  2. Cudowna! Z mięsem będzie przepyszna...oryginalnie podkreśli jego smak :)

    RispondiElimina
  3. Jaki fajny pomysł! Nigdy o czymś podobnym nie słyszałam. Świetna galaretka!:)
    Ciekawa jestem do jakiego deserku możnaby ją wykorzystać.
    Pozdrawiam:)

    RispondiElimina
  4. fajne te szałwiowe "fusy":) na pewno świetnie smakuje taka galaretka:)

    RispondiElimina
  5. ta szałwia to jak wisienka na torcie :)

    RispondiElimina
  6. dla mnie genialne i jakie to jest śliczne

    RispondiElimina
  7. Rewelacyjny przepis! Zrobię na temat - uwielbiam owocowe galaretki!
    Pozdrawiam:)

    RispondiElimina

Dziekuje za komentarze. Mozecie pisac je w jezyku polskim, angielskim i wloskim :-)
Thank you for your comments. You can write them in english, polish and italian:-)
Grazie per i Vostri commenti.Potete scriverli in italiano, inglese e polacco :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...